Szybkość ładowania stron WWW - praktyczne znaczenie dla biznesu

WebArch 

Jakie praktyczne znaczenie ma szybkość z jaką ładowane są strony internetowe, czy może to mieć realny wpływ na statystyki ruchu albo przychody? Czy od "performance'u" zależy pozycja na liście wyników wyszukiwania w Google? Artykuł przytacza badania oraz opisuje aspekty funkcjonalne i techniczne związane z prędkością ładowania stron i ich efektem.

Szybkość ładowania stron WWW - praktyczne znaczenie dla biznesu

Czym jest szybkość ładowania stron i jakie ma znaczenie praktyczne

Szybkość w internecie to miara responsywności, tj czasu potrzebnego na uzyskanie efektu - mówi np. ile czasu jest potrzebne żeby strona internetowa pojawiła się naszym oczom licząc od czasu jej zażądania.

Można pomyśleć, że to nie problem jeśli strona ładuje się przez jedną sekundę albo dwie lub nawet trzy, skoro w końcu cała się załaduje. Może i jest trochę wolna ale za to ładna! I najważniejsze że działa…

Przechodząc do rzeczy, powodów do dbania o szybkość jest kilka:

Postrzeganie przez użytkownika (user experience)

Oczekiwanie, nawet 1-2 sekundowe wzbudza irytację i zniechęcenie. Użytkownik, który musi czekać na oczekiwany efekt z niemałym prawdopodobieństwem zamknie kartę przeglądarki i/lub przejdzie do kolejnego wyniku jaki zwróciła wyszukiwarka, a właściciel strony straci potencjalnego gościa. Jeśli serwis operuje na dużą skalę, taka utrata wizytujących, a co za tym idzie potencjalnych odsłon i klików, może niemało znaczyć.

Badania dotyczące wpływu na rezultaty biznesowe

Według badań opracowanych na zamówienie firmy Akamai Technologies, 53% użytkowników urządzeń mobilnych opuści stronę jeśli będzie musiało na nią czekać powyżej 3 sekund. Raport mówi też, że aż 75% potencjalnych klientów sklepów internetowych zrezygnuje z zakupów online jeśli strona sklepu się "zawiesi", załaduje źle lub będzie zbyt wolna.

Prędkość działania stron internetowych ma realny i mierzalny wpływ na metryki takie jak konwersje i zaangażowanie.
Wspomniany raport przytacza badania robione dla potentatów rynku internetowego:

  • W Walmart osiągnięto 2% poprawę konwersji dla każdej zaoszczędzonej sekundy na ładowaniu strony. Każde 100ms poprawy prędkości, przynosiło do 1% wzrostu przychodu
  • Staples zwiększyło konwersję o 10% poprawiając czas ładowania o 1,6s

Raport Akamai Online Retail Performance Report można pobrać ze stron Akamai.

Podobne wyniki publikują Amazon i Google.

Greg Linden podczas swojej prelekcji “Make data useful”, wyjawił że w Amazon każde 100ms opóźnienia w ładowaniu stron, kosztuje ich 1% spadku sprzedaży.

Google Vice President Marissa Mayer przemawiając na konferencji Web 2.0 Conference, omówiła efekt prowadzonego eksperymentu na użytkownikach gdzie zbadano, że opóźnienie 0,5 sekundy w generowaniu ich wyników wyszukiwania skutkuje zmniejszeniem ruchu o 20%.


Więcej od Google’a na temat znaczenia prędkości można znaleźć tutaj https://research.googleblog.com/2009/06/speed-matters.html

Z powyższego wynika też, że prędkość to nie tylko “user experience” ale także realny wpływ na efekty biznesu online.

Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach

Już w 2010 roku Google ogłosiło, że szybkość ładowania strony będzie miało wpływ na jej ocenę i pozycję w rankingu i strony z wolniejszymi czasami odpowiedzi będą “spychane” niżej na liście wyników dla urządzeń mobilnych.
Przez pewien okres Google oznaczało wolne strony na liście wyników ostrzeżeniem “slow” - powodując, że użytkownicy w naturalny sposób pomijali takie strony.

Koszty hostingu

Jeśli powody wolnego działania stron leżą po stronie serwera lub też są spowodowane dużą ilości koniecznych do załadowania elementów strony (obrazki, pliki javascript, css, fonty), efektem ubocznym serwowania takich stron jest też obciążenie serwera. W skutek obciążenia sewer nie tylko wolniej działa ale też jest mniej wydajny - ilość żądań jakie jest w stanie obsłużyć jest mniejsza. W efekcie możemy potrzebować większej ilości serwerów dla obsługi naszych stron. “Ciężkie” strony będą także szybciej wysycały łącze i będą zwiększać zużyty transfer danych.

Ilość pracujących dla nas serwerów oczywiście przekłada się na koszty prowadzenia działalności. Także tam,  gdzie płaci się za zużyte zasoby (procesor, łącze) - jak w przypadku cloud-hostingu (AWS, Azure, itd), trzeba będzie liczyć się z większym rachunkiem.

Wyzwania techniczne

Programistom stron internetowych coraz trudniej jest utrzymać ich prędkość na zadowalającym poziomie jako, że strony stają się coraz bardziej skomplikowane, ich wygląd jest coraz bardziej złożony a prezentowane na nich informacje są często efektem złożonego przetwarzania danych - wszystko to wpływa na zwiększenie źródeł opóźnień na drodze do ich użytkownika.

Z doświadczenia dodam, że wielu programistów i tzw software-house’ów ma podobne podejście do efektów swojej pracy często idące w parze z brakiem kompetencji, albo też często podyktowane presją czasu.
Klienci natomiast często są nieświadomi konsekwencji (z uczciwości muszę jednak podkreślić, że dbanie o szybkość stron dla jednego z moich klientów - portalu INTERIA.PL było priorytetem bezkompromisowym).


WebArch
autor

WebArch

...

Wydajne serwisy internetowe - doradztwo, audyt, performance, programowanie i integracje CDN m.in. Akamai, Cloudflare oraz pozostałe. https://webarch.pl/